Weghalen van voorrangsborden in de bebouwde kom brengt fietsers in gevaar

D

S Reageer! (0)



Het weghalen van voorrangsborden in de bebouwde kom brengt vooral fietsers in gevaar. Dat stelt Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in een studie naar het rijgedrag op 50-kilometerwegen. Vandaag wordt het onderzoek bekendgemaakt. De waarschuwing komt op het moment dat veel gemeenten, al dan niet uit kostenbesparing, in actie komen tegen de wildgroei aan verkeersborden. Die maatregel kan grote gevolgen hebben als ook de voorrangsborden op 50-kilometerwegen verdwijnen, stelt de SWOV. Automobilisten remmen eerder en harder voor een fietser op een voorrangsweg dan voor een fietser die op een gelijkwaardige kruising van rechts komt. Juist snelheid is bepalend voor de ernst van een ongeluk, schrijven de onderzoekers. In de wereld van verkeerskundigen groeit de zorg over de veiligheid van fietsers. Het aantal ongelukken met fietsers waarbij doden en ernstig gewonden vallen, stijgt al jaren. Driekwart van de ernstige ongelukken gebeurt op kruispunten, vooral in de bebouwde kom. Dat terwijl het dodental onder automobilisten juist een dalende trend laat zien. De SWOV geeft ook een duidelijk signaal af aan gemeenten die de 'shared-space-gedachte' aanhangen. Door zo min mogelijk borden te plaatsen, creëer je onduidelijkheid en zullen mensen beter uitkijken, is de filosofie. De onderzoekers geloven hier niet in. Uit het onderzoek blijkt wel dat automobilisten harder remmen voor fietsers dan voor andere auto's. Dat doen ze mogelijk niet uit medeleven met de fietser, maar omdat ze het gedrag van fietsers onbetrouwbaar vinden.

Laat een reactie achter