VVD wil Inhaalverbod op vaste tijden of bij drukte

D

S Reageer! (0)


De VVD wil een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens. Ondernemersorganisaties in de transportsector, zoals de TLN en EVO, zijn het hier niet mee eens. Een verbod werkt colonnevorming in de hand, wat voor onveilige verkeerssituaties kan zorgen. Beter is het om vrachtwagens alleen bij drukte te verbieden om in te halen, zoals TLN en EVO voorstellen. Op alle drukke tweebaanssnelwegen heeft de overheid een inhaalverbod voor vrachtwagens ingesteld. Doel van het inhaalverbod is veiliger verkeer en minder files.

Er zijn 4 vormen van het inhaalverbod:

een algeheel inhaalverbod (24 uur per dag);
een inhaalverbod waarbij vrachtwagens de hele dag (6.00-19.00 uur) niet mogen inhalen;
een inhaalverbod waarbij vrachtwagens in de ochtendspits (6.00-10.00 uur) en avondspits (15.00-19.00 uur) niet mogen inhalen;
bij grote verkeersdrukte kan ter plaatse een inhaalverbod voor vrachtwagens worden ingesteld. Zo’n dynamisch inhaalverbod wordt aangegeven door elektronische borden boven de weg.

Een inhaalverbod op vaste tijden wordt aangegeven met verkeersbord F3. Op het onderbord bij dit bord staat of het inhaalverbod de hele dag geldt of alleen in de spits.
Geen inhaalverboden bij meer dan 2 rijstroken

Uit proeven van Rijkswaterstaat is gebleken dat inhaalverboden op snelwegen met meer dan 2 rijstroken geen waarneembaar effect hebben op de doorstroming. Daarom zijn daar geen inhaalverboden ingevoerd.




Laat een reactie achter