Verkeersborden overbodig door slimme verkeerssystemen
D
Over circa tien jaar staat 60 procent van het wagenpark in verbinding met andere auto’s of online diensten. Uiteindelijk gaan we naar een situatie waarin je alle benodigde informatie niet meer via borden langs en boven de weg, maar via je auto krijgt.” Dat stelt minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu in een reactie op de Routekaart ‘Beter geïnformeerd op weg’. Dit is een beleidsstuk van RAI Vereniging, het Rijk, regionale overheden en diverse andere partijen die zich inspannen voor innovatieve, slimme verkeerssystemen. Het doel is een betere doorstroming en minder files. “Innovatieve, slimme verkeerssystemen en in car technologie bieden grote kansen om de doorstroming op de weg te bevorderen en de weggebruiker beter te informeren”, zo gaat de minister verder. “Nederland loopt voorop op het gebied van toepassingen voor slimme mobiliteit. We hebben alles in huis om de koppositie te behouden en hebben daarmee ook een mooi exportproduct in handen.” In 2014 starten diverse projecten waarbij de nieuwe technologie wordt ingezet. In Amsterdam begint een grootschalige test waarbij automobilisten persoonlijke reistips op basis van realtime verkeersinformatie ontvangen. Onderdeel van de proef is ook een nieuw systeem waarin verkeerslichten en toeritdoseerinstallaties inspelen op dreigende opstoppingen op de weg. Door files te voorspellen en de verkeerssystemen daarop af te stellen, kan de doorstroming op de weg worden verbeterd. [fotobijschrift] Volgens minister Schultz van Haegen loopt Nederland voorop met toepassingen voor slimme mobiliteit.