Verbied bellen op fiets om verkeersongevallen terugdringen

D

S Reageer! ()

Nieuw

Minister Schultz (Infrastructuur) gaat onderzoeken of bellen op de fiets verboden kan worden. Ze heeft daartoe besloten omdat er steeds meer ongelukken zijn met fietsers waarbij gebruik van een mobiele telefoon in het spel was. Campagnes om het gebruik van de telefoon op tweewielers terug te dringen, leidden volgens haar niet tot het gewenste resultaat. Een op de drie jongeren tussen de 12 en 21 jaar gebruikt inmiddels de mobiele telefoon op de fiets. En het aantal jongeren dat al fietsend appt, belt of op het internet zit, neemt alleen maar toe. Dat leidt tot gevaarlijke situaties. Bij 20 procent van de ongevallen met fietsers tussen 12 en 24 jaar blijkt een smartphone een rol te hebben gespeeld. Het onderzoek moet duidelijk maken voor welke apparaten gebruik op de fiets verboden moet worden. Er zal bijvoorbeeld ook naar de smartwatch worden gekeken. Ook moet onderzocht worden of mogelijk bepaalde functies zoals het appen verboden moeten worden. Handhaving van het verbod is een moeilijk punt, erkent de minister. Maar een verbod kan volgens haar een afschrikwekkend effect hebben. Ze gaat ook door met voorlichtingscampagnes. ,,Ik blijf inzetten op gedragsverandering.'' Vorig jaar mei meldde Schultz nog aan de Kamer niets te zien in een verbod van telefoneren op de fiets. In een aantal Europese landen is het al verboden om op de fiets te bellen of appen. Een woordvoerster bij Veilig Verkeer Nederland zegt verheugd te zijn dat Schultz nu serieus naar het probleem gaat kijken.

Laat een reactie achter