​Veel meer ouderen achter het stuur

D

S Reageer! (0)

Nieuw

Doordat Nederlanders steeds ouder worden, groeit ook het aantal vitale tachtigers dat de rijbewijskeuring doorstaat.
Verkeersdoden “Als er niets gebeurt, zal het aantal verkeersdoden in vooral die oudste groep toenemen”, vertelt Davidse die promoveerde op een onderzoek naar oudere automobilisten. “Die groep is kwetsbaarder. Een ongeluk dat een 18-jarige met gemak overleeft, kan voor een tachtiger dodelijk zijn.”


Per gereden kilometer is de overlijdenskans van een 75-plusser ruim zes keer hoger dan die van andere automobilisten. Cijfers die ook bij verzekeraars bekend zijn. Wie als tachtiger een verzekering voor een Volkswagen Golf af wil sluiten, betaalt op jaarbasis bij sommige verzekeraars ruim 100 euro meer dan een veertiger, blijkt na het invoeren van gegevens op vergelijkingssite independer.nl.


Ouderen worden dubbel gepakt, foeterde de Consumentenbond daarom eerder dit jaar. Een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars constateert echter nuchter: “Verzekeren is het plakken van een prijskaartje op een risico. Oudere automobilisten lopen, net als heel jonge, meer risico. Ze hebben overigens wel het voordeel dat ze schadevrije jaren hebben opgebouwd.”


Reactievermogen Ouderen beseffen vaak goed dat het reactievermogen afneemt. Ze compenseren dat door rustiger te rijden, door bij slecht weer vaker thuis te blijven en door de snelweg te mijden. Dat laatste is niet gunstig voor de ongevalstatistieken, stelt Davidse. Juist op provinciale wegen gebeuren de meeste ongelukken. Snelwegen zijn het veiligst.


Een verkeershandeling die bij ouderen relatief vaak tot ongelukken leidt, is het linksaf slaan op een kruispunt. Andere auto’s botsen dan op de linkerdeur. Dat zijn ongelukken die kwetsbare ouderen minder snel overleven. Ze zijn, zoals bij de meeste ongelukken met ouderen, vooral zelf de dupe.


Jongere weggebruikers lopen dan ook geen extra risico door de vergrijzing op de weg.
Wie denkt dat oudere automobilisten daarom uit de auto moeten, heeft het mis. De overlijdenskans per gereden kilometer op de fiets is bijvoorbeeld voor senioren ruim tien keer groter dan die in de auto. Het blik biedt bescherming.




Laat een reactie achter