
Als er weinig verkeer op de snelweg is, gebeuren er namelijk vier keer zoveel ongevallen op deze extra asfaltstrook. Dat stelt advies- en ingenieursbureau Grontmij, dat in opdracht van Rijkswaterstaat en het ministerie van infrastructuur en milieu onderzoek deed naar de veiligheid op de extra rijstroken. "Ze moeten vooral in drukke perioden worden opengesteld. Dan rijden er zo veel auto's, motoren en vrachtwagens, dat er onvoldoende asfalt is", zegt onderzoeker en expert smart mobility Hans Drolenga. "Door vluchtstroken in te zetten als extra rijstrook voorkom je opstoppingen. Maar zodra het rustiger wordt zie je dat het gebruik van de spitsstrook anders wordt beleefd", vervolgt Drolenga. "Veel automobilisten voelen zich onwennig op een spitsstrook. Logisch, want het is een smalle rijstrook. Je moet een doorgetrokken streep passeren en veel weggebruikers vragen zich af wat te doen als ze pech krijgen. Niet iedere automobilist durft daarom de spitsstrook te gebruiken.'' Volgens de onderzoekers wordt er veel te hard gereden op de rustiger tijden dat de spitsstroken open zijn. Ons land telt inmiddels ruim 300 kilometer aan spitsstroken. "Net na de introductie in 2006 was de strook gemiddeld drie uur per dag open, nu is dat al meer dan zes uur.'' "Er klinken geregeld geluiden in de politiek en maatschappij om spitsstroken langer of zelfs permanent open te stellen. Dit onderzoek toont aan dat dit onwenselijk is.''