Snorscooter op rijbaan

D

S Reageer! (1)


Ze rijden intimiderend hard, zijn zwaar en breed en hun uitstoot is een aanslag op de gezondheid. Is het daarom een goed idee om snorscooters (blauw plaatje, wettelijke maximumsnelheid 25 km/uur) van de fietspaden naar de rijbaan te halen? Verschillende organisaties pleiten er al jaren voor.

De discussie is opnieuw opgelaaid dankzij burgemeester Van der Laan van Amsterdam. Hij beloofde zich in te spannen om snorscooters nog dit jaar van het fietspad te verbannen. Zijn collega’s in Utrecht, Den Haag en Rotterdam sloten zich graag bij hem aan.
De discussie die volgde is bijna een herhaling van die in de jaren negentig. De bromfietsers (met een geel kenteken dus) reden toen net zo hard op de fietspaden als de gemiddelde snorscooteraar nu.
Een jaar experimenteren in Den Haag, Apeldoorn en Tiel liet toen zien dat het voor bromfietsers veiliger was op de rijbaan te rijden en voor de fietser gezonder en rustiger. In 1999 werd daarom bij wet bepaald dat de brommers binnen de bebouwde kom naar de rijbaan gingen. Waarna het aantal ongevallen met bromfietsers prompt met 30 procent daalde.
De burgemeesters weten zich gesteund door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Als de snor-scooteraars naar de rijbaan moeten, zullen ze wel een helm moeten gaan dragen. Hun snelheid kan dan ook wat omhoog. Dat komt tegemoet aan de behoefte van de meeste snorscooteraars, die nu toch al te hard rijden. De Fietsersbond vraagt de minister en de Tweede Kamer het verzoek om een wetswijziging te honoreren. Daarvoor pleiten legio argumenten vanuit de invalshoeken gezondheid, milieu en verkeersveiligheid.
Fijnstof In het afgelopen zomer gepubliceerde TNO-rapport over emissies van brom- en snorfietsen bleek dat deze de bestaande normen overschrijden en meer dan tienmaal zo veel ultrafijnstof uitstoten als een personenauto. Volgens het Longfonds is de uitstoot van snorscooters op de fietspaden onverantwoord: ‘Fijnstof is een risico voor fietsers, die vaak dieper ademhalen omdat ze met een fysieke inspanning bezig zijn’.
Desondanks stellen sommigen dat snorfietsen op het fietspad geen bijzonder gevaar opleveren. Dat is pertinent onjuist. De meeste ongelukken door inhaalacties op het fietspad worden niet geregistreerd of gelden als eenzijdig ongeval, bijvoorbeeld wanneer een oudere fietser door een schrikreactie valt. En wat te denken van ouderen en ouders met kinderen die niet meer op de, voor hen bedoelde, stedelijke fietspaden durven fietsen? Zij staan ook niet in statistieken.
De Tweede Kamer buigt zich nu over het probleem. Het is uiteindelijk de minister die door het aanpassen van de snorfietscategorie of helmplicht in beweging moet komen. Sommigen gebruiken nog dit argument: de snorscooter is nodig, want niet iedereen kan of wil fietsen, durft op een brommer, wil een helm, kan een auto besturen of woont bij een bushalte. Dat kan wel kloppen, maar neem dan een e-bike of een snorfiets. En wij voegen er graag aan toe: wie gezond en fit wil blijven, fietst.

Wim Bot en Gerrit Faber zijn beleidsmedewerkers van de Fietsersbond.


Reacties



piet op 2018 03 19

wat te denken dat je schrikt van auto s die in een keer naast je zitten je kunt nooit met 25 km snelheid verschil dit goed in schatten levensgevaarlijk , 2 opties of laat de snorbrommer op het fiets pad. bij harder dan 10 km per uur vernietigen .dan luisteren mensen wel. of alles op de rijbaan 45 km standaard zoals nu bij brommers
als mensen ze zelf op kunnen voeren naar 35 kunnen ze dat ook naar 45 , snor kenteken gratis omzetten naar brom opgelost. dat zal een hoop ellende besparen. helmpje op helmpje af gaat hem niet worden in de praktijk veel valpartijen en kapotte ledematen wel,dus neem aub het goede besluit.

Laat een reactie achter