Snelle e-bikes tussen auto’s wordt gevaarlijk

D

S Reageer! (0)

Nieuw

De RAI Vereniging, Bovag, Fietsersbond en ANWB houden hun hart vast als gebruikers van supersnelle elektrische fietsen vanaf 1 juli tussen de auto’s en vrachtwagens moeten rijden. “Daardoor ontstaan levensgevaarlijke situaties door de grote snelheidsverschillen”, vreest een woordvoerder van de RAI Vereniging.

Over ruim een maand moeten alle 10.750 supersnelle elektrische fietsen - die 45 km/u kunnen rijden - een geel kenteken hebben. Daarmee krijgen ze dan dezelfde status als een bromfiets. Dat betekent dat gebruikers niet meer op het fietspad mogen rijden. Doen ze dat wel danstaat daar een boete van 95 euro op.

RAI Vereniging en de Fietsersbond vinden het onbegrijpelijk dat het voor snelle elektrische fietsen verboden wordt over snelfietsroutes te rijden. “Er is voor tientallen miljoenen euro’s aan prachtige fietspaden aangelegd waar je goed door kunt fietsen, maar daar mogen de ‘speed pedelecs’ vaak geen gebruik van maken. Onzinnig”, stelt voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging.

“Het is een onbedoeld effect van de wet”, meent Van Eijck. “De speed pedelec heeft enorm veel potentie bij de aanpak van files en is bij uitstek geschikt voor woon-werkverkeer. Dat moeten we juist maximaal stimuleren in plaats van tegenwerken zoals nu gebeurt.”

Er ligt een netwerk van circa 400 kilometer aan snelfietsroutes. “Je zou zeggen: vooral geschikt voor supersnelle e-bikers”, zegt directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond. “Wij willen dan ook dat het ministerie met een vrijstelling komt voor speed pedelecs op snelfietsroutes.”

Het ministerie zegt dat de snelle e-bikers niet voor niets verbannen worden van het fietspad. “Het is er gewoon te druk en dan is er geen plek voor heel snelle gebruikers.”

E-fietsers stellen dat ze alleen met heel hard meetrappen die 45 kilometer per uur halen. Zij vrezen als langzame fietsers tussen het snelle verkeer in gevaar te komen.




Laat een reactie achter