
Er is een nieuwe weggebruiker bijgekomen in Nederland en er zijn legio mensen die daar nog niets van weten. Sinds 1 juli 2017 hebben speed-pedelecs, dat zijn fietsen die dankzij elektrische ondersteuning 45 kilometer per uur kunnen halen, dezelfde status als brommers. Ze moeten een gele kentekenplaat voeren en mogen niet meer op gewone fietspaden rijden. Op wegen waar geen brom-fietspad is, moeten ze op de rijbaan tussen de auto's fietsen. De maatregel leidt tot reacties die de wetgever mogelijk niet heeft voorzien. Snelfietsers laten op Facebook weten, in hun aan speed-pedelecs gewijde groepen, 'ondergronds' te gaan. Ze monteren de gele kentekenplaat niet en nemen een eventuele boete van 90 euro voor lief. Anderen kiezen voor een 'gewone' e-bike, waarvan sommigen zo'n krachtige motor hebben dat de begrenzing tot 25 kilometer per uur er probleemloos af kan. Hoe de verzekering zal reageren als zo'n 'vermomde' speedbike op het fietspad bij een ongeluk betrokken raakt, laat zich raden. In Nederland rijden rond de 11.000 speed-pedelecs. Ze zijn populair bij forensen die wat verder van hun werk wonen en files willen mijden. In de eerste helft van dit jaar waren al sporadisch fietsen met gele kentekenplaten te zien op de weg: degene die nieuw waren geleverd. Bezitters van oudere speedbikes, die een blauw kenteken hadden, kregen automatisch een geel exemplaar toegestuurd. Die moet uiterlijk 1 juli aangebracht zijn. Gevaar Al in een vroeg stadium is gewaarschuwd voor de gevolgen. Want in de praktijk rijdt een fietser op een speed-pedelec zelden 45 kilometer per uur. Die snelheid wordt namelijk pas bereikt als de berijder zich er behoorlijk voor inspant. De gemiddelde snelheid ligt eerder rond de 30-35. Dat maakt het snelheidsverschil tussen deze fietsen en het autoverkeer, dat op de stroomwegen binnen de bebouwde kom liefst 55 rijdt, nóg groter. De RAI Vereniging, Bovag, Fietsersbond en ANWB hebben eind mei nog eens uitdrukkelijk voor het gevaar gewaarschuwd. Het ministerie blijft bij het standpunt dat het op gewone fietspaden te druk is voor de snelle fietsen en heeft laten weten de ontwikkelingen te willen afwachten. Om praktijkervaringen te verzamelen heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) tientallen vrijwillige proefpersonen in heel Nederland drie weken lang op zo'n speedbike hun woon-werkverkeer laten afleggen. Met draaiende cameraatjes voor- en achterop. Ook locatie en snelheid tijdens de ritten werden vastgelegd. De gegevens worden momenteel geanalyseerd. De testen waren vorig jaar, toen ze nog op het fietspad mochten. En dit jaar, met geel kenteken, tussen de auto's. Ik was in beide gevallen een van de proefpersonen. Toen ik de fiets onlangs terugbracht zei ik blij te zijn dat ik er niet meer op hoefde te rijden. Niet dat ik echt levensgevaar had gelopen, maar het voelde onprettig. Onveilig. Opgejaagd. Elke dag was er wel iemand die toeterde in de veronderstelling dat ik fout zat. Of die mij rakelings inhaalde zodra er gelegenheid was. Ik zag hun gebaren en voelde ze mopperen. Wat doet die gek hier? Op Youtube zag ik een filmpje van iemand die in het donker een rit had gemaakt - dat durfde ik niet aan - en bij het stoplicht serieus de vraag kreeg of hij soms levensmoe was. Inmiddels heeft Gelderland laten weten speed-pedelecs toch op het fietspad te willen toelaten op 16 drukke trajecten, waar het te gevaarlijk is om tussen de auto's te fietsen. Er komt een onderbord met 'speed-pedelecs toegestaan'. Misschien ligt daar een begin van een oplossing.