Slimme laadpleinen

D

S Reageer! ()

Nieuw

In tientallen gemeenten vinden experimenten plaats met zogenoemde slimme laadpleinen. Op die plekken staan laadpunten voor elektrische auto's bij elkaar, waarbij gekeken wordt hoe duurzaam opgewekte energie optimaal kan worden ingezet. Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar bespaart ook kosten en ontlast het elektriciteitsnet. Wel uiten sommige bewoners kritiek op de "lelijke" pleinen.

Op dit moment is ongeveer een kwart van alle nieuwe auto's elektrisch. Verwacht wordt dat er in 2030 bijna twee miljoen elektrische auto's rondrijden, waarvoor 1,7 miljoen laadpunten nodig zijn. Dit heeft grote consequenties voor het nu al overbelaste elektriciteitsnet. Ook is de vraag of de aanleg van oplaadpunten de groei van elektrische auto's kan bijbenen.

Het initiatief voor dit laadplein kwam van de eigen bewoners. "We wilden dit omdat we in de wijk graag voorop willen lopen", zegt Schamhart. "Dit was nog niet eerder vertoond. De mensen die hebben geïnvesteerd, zijn ook eigenaar van het zonnedak-laadplein." Zij krijgen een rendement, en kunnen de stroom afnemen.

In 2030 is het de bedoeling dat 70 procent van de elektriciteit in Nederland door duurzame bronnen wordt opgewekt. Het kabinet wil dat nieuwe auto's dan geen CO2 meer uitstoten.

Het gebruik van een elektrische auto is nu al voordeliger dan van een benzineauto, maar de aankoop is duurder. Verwacht wordt dat de aanschafprijs de komende jaren zal dalen.

De auto's kunnen bovendien helpen om het elektriciteitsnet te stabiliseren, is de gedachte. Want ze kunnen niet alleen stroom opladen, maar straks ook terugleveren, als het net dat nodig heeft. Schamhart: "Auto's worden maar 5 procent van de tijd gebruikt om in te rijden. De rest van de tijd staan ze ergens. Dus in die tijd kun je eindeloos opladen en ontladen."

Laat een reactie achter