Slimme camera’s wapen tegen files
D
Op dit moment beheert RWS op het snelwegennet zo’n 3000 camera’s, waarvan de beelden nog worden bekeken door medewerkers van de verkeerscentrales. Pas wanneer zij iets vreemds constateren kan er worden ingegrepen. “Deze waarneming gebeurt straks door de camera zelf”, zegt Gertske de Bruijn van RWS. “De software herkent verschillende typen voertuigen en registreert als er iets vreemds gebeurt. Dan wordt er een alarm afgegeven en kan de verkeerscentrale ingrijpen. Door bijvoorbeeld rijstroken af te kruisen of juist spitsstroken te openen om de doorstroming te waarborgen. Uiteindelijk moet dit een volledig geautomatiseerd systeem worden.” “Op de beelden zie je dat de software de voertuigen labelt door er een gekleurd kader om te plaatsen als er iets vreemds mee gebeurt”, weet De Bruijn. “Op deze manier kunnen we straks ook te hoge vrachtwagens die richting een tunnel rijden vroegtijdig signaleren en daarop inspringen.” Ook ziet de camera of er zaken op de snelweg liggen die er niet thuishoren. “Aan de camera’s is geleerd hoe het wegdek eruit hoort te zien en dat het systeem moet waarschuwen wanneer er een ‘verdacht’ object verschijnt dat niet beweegt”, aldus de woordvoerder. Onlangs zijn er proeven gehouden met tientallen camera’s op de A2 in Limburg en de resultaten zijn zo positief dat de test wordt uitgebreid. Het hoeft volgens RWS niet lang te duren voordat de slimme camera’s in het hele land kunnen worden ingezet. “Het grote voordeel is dat de bestaande apparatuur kan worden gebruikt en er alleen software aan hoeft te worden toegevoegd. Voor het zover is, moeten we nog wel verder testen. Nu is de proef alleen overdag uitgevoerd”, stelt De Bruijn.