Schatkisttraject

D

S Reageer! (1)


​Nederland is een openbaar racecircuit. Vol gevaarlijke gekken die in dure leasebakken en goedkope ‘zoveelstehandjes’ de rechtervoet maximaal strekken. Een volk dat 3,7 miljoen boetes bij elkaar weet te rijden in de eerste vier maanden van het jaar zou immers de sleutels moeten afgeven. Allemaal de trein in.

De werkelijkheid is anders. De notoire gasgevers uitgesloten wordt de staatskas vooral stevig aangevuld door sukkelaars die tussen de blikken optochten door een paar kilometer te hard rijden. Daar zit geen enkele intentie om de regels te overtreden bij. En belangrijker: gevaarlijk is het ook niet. En is dat niet de oorsprong van regelgeving: strafbaar stellen van gedrag dat onwenselijk of gevaarlijk is?
Alleen al de nieuwe trajectcontroles op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam en de A4 tussen Leiden en Den Haag leverden 560.000 volautomatische boetes op. Meer dan een half miljoen! Zou er iemand bij de overheid met droge ogen durven beweren dat al die mensen achter het stuur transformeren in criminelen op wielen?
Op lege vierbaanswegen mensen een onnatuurlijk lage snelheid opleggen. Dat is niet alleen paternalistisch, maar vooral geldklopperij.
Nu nog even de filetaks invoeren en dan wordt de pendelende forens dubbel gepakt: als hij stilstaat en ook wanneer hij net even te hard rijdt.

Bron: Haarlemsdagblad


Reacties



Rob Ungerer op 2013 06 04

Ik vind een paar kilometer te hard op wegen waar het best kan, ook geen reden om te straffen. Het leidt tot irritatie en nodigt sommige bestuurders uit om elders, waar geen flitsers zijn, de “verloren tijd” in te halen met agressief rijgedrag. Er staan teveel snelheidsbeperkingen enz. op de weg (bijv wegens werkzaamheden, terwijl daar dagenlang niks gebeurt). Verkeersdeelnemers worden daardoor steeds minder alert; óók op plaatsen waar wél iets gebeurt!

Laat een reactie achter