Vanaf de jaarwisseling is de roetfiltertest een verplicht onderdeel van de APK. Alle dieselvoertuigen met een roetfilter moeten deze test halen. Het gaat in totaal om 1,2 miljoen voertuigen. Het idee is dat dieselauto’s daardoor schoner worden. Dieselauto’s met een kapot of verwijderd roetfilter leveren namelijk schade op voor het milieu. De verwachting is dat de nieuwe test een vermindering van de fijnstofuitstoot van 121.000 kilogram per jaar oplevert.
Jens op 2023 01 31
Dankzij hun hogere rendement verbruiken dieselmotoren minder brandstof en stoten ze minder CO2 per afgelegde kilometer uit dan benzinemotoren. Een dieselvoertuig produceert daarentegen meer NOx dan een benzinevoertuig. In het afgelopen decennium zijn echter voor alle nieuwe dieselvoertuigen technologieën ingevoerd om de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen. Met de installatie van SCR-katalysatoren die op AdBlue® werken, kunnen bijna alle NOx-emissies worden aangepakt.