Progressief boetesysteem ja of nee?
D
Met regelmaat van de klok verschijnen voorstellen om ‘de verkeershufter’ aan te pakken in de media, vaak varianten op hetzelfde thema: harder straffen. Zo ook nu: verkeersrecidivisten moeten voor hetzelfde vergrijp steeds zwaarder beboet worden. Het voorstel voor een progressief boetesysteem komt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), dat de mediaprimeur van het plannetje aan de Azijnbode gunde. Bij eigenlijk alles in de wereld heeft een zeer kleine groep mensen bovenaan de ladder een buitenproportioneel groot stuk van de taart in handen, zo ook in de verkeershufterstatistieken: 0,1 procent van de chauffeurs zorgt voor 6 procent van de ongevallen. Je kunt je afvragen of dit komt door asogedrag of een gebrek aan talent, maar dat is een andere discussie. Kern van het punt is dat het oneerlijk is dat vekeersaso’s altijd een even hoge boete krijgen gepresenteerd als godsvrezende, nette mensen. Daarom moeten de sancties voor draaideurhufters omhoog. Als notoire hardrijders dichter op de huid worden gezeten en telkens hogere boetes krijgen, zullen zij eerder hun gedrag aanpassen dan nu het geval is, aldus het SWOV. Want harder straffen sorteert immers altijd het gewenste effect *kuch*. De kleine groep onverbeterlijke mensen heeft niet voor niets dit stempel gekregen. Komt bovenstaande je bekend voor? Nagenoeg een jaar geleden speelde minister Opstelten al met een soortgelijk plan. Oh, en het CDA in 2010 en 2012 eigenlijk ook al. Something something, oude wijn. Het idee van een progressief boetesysteem zelf is niet nieuw; in Zwitserland wordt het in het openbaar vervoer al toegepast. Op zwartrijden staat een sanctie van 100 CHF, de keren daarop stijgt het boetebedrag.