Verkeersslachtoffers hebben vaak de grootste moeite om hun schade te verhalen als gevolg van gebrekkige registratie door de politie.
Veel te vaak komt het voor dat de politie wel in actie komt bij aanrijdingen, maar dat agenten daarover achteraf niets in de computersystemen zetten. Voor (letselschade)slachtoffers, verzekeraars, advocaten en leasemaatschappijen wordt het daardoor tijdrovend en soms zelfs onmogelijk om de veroorzaker van schade aan te pakken.
De zeer beperkte administratie en verdere verwerking van de gegevens leidt tot onvrede en onbegrip bij slachtoffers en onnodig schrijnende situaties. Dat schrijven het Verbond van Verzekeraars, Slachtofferhulp Nederland en nog enkele organisaties in een brandbrief aan minister Opstelten van veiligheid en justitie. Zij vragen de bewindsman te bewerkstelligen dat de situatie snel verbetert.
De briefschrijvers onderstrepen dat dit ook in het belang is van de politie zelf. Die is nu veel tijd kwijt aan slachtoffers en belangenbehartigers die rechtstreeks om informatie vragen. Volgens een berekening van de verontruste organisaties hebben twintig politiemensen daar een dagtaak aan.
Die kunnen zich met andere zaken bezighouden, wanneer de politie zoals de bedoeling is gegevens over verkeersongevallen op tijd doorgeeft aan de Stichting Processen Verbaal in Zoetermeer. Deze stichting levert tegen betaling afschriften, maar moet nu noodgedwongen vaak 'nee' verkopen. Als de situatie niet verandert, dreigt de stichting in ernstige financiële problemen te komen en zelfs te moeten stoppen. Dan zou de druk op de politie alleen maar toenemen. De briefschrijvers wijzen de minister er ook op, dat namens slachtoffers noodgedwongen veel gerechtelijke procedures worden gevoerd om getuigen te horen die bij een ongeval betrokken waren.Opstelten heeft nog niet op de brief gereageerd. In eerdere contacten heeft de politie aangevoerd dat verbetering van de administratieve afhandeling van ongevallen lastig is vanwege gebrek aan capaciteit en ICT-problemen.