Opfriscursus voor beter rijgedrag
D
Bestuurders van auto's en vrachtwagens zijn zo vaak afgeleid dat fietsers en voetgangers grote risico's lopen. Dat blijkt uit een groot Europees onderzoek, waarbij honderden chauffeurs op vrijwillige basis twee jaar lang met slimme camera's en meetapparatuur zijn gevolgd. Achter het stuur nam algauw de dagelijkse routine de overhand: bellen, appen, eten, scheren, zich opmaken. "We schrikken erg van de resultaten", zegt projectleider Nicole van Nes van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Voor een beter verkeersgedrag zouden automobilisten naar de rijschool gestuurd moeten kunnen worden voor opfriscursussen. Verder moeten er strengere regels en een betere handhaving komen om deze activiteiten te voorkomen. Volgens de praktijkproef kijkt 90 procent van de Europese bestuurders niet automatisch over de schouder als ze rechtsaf slaan. "De dode hoek is dan een groot probleem als je er als brommer of fietser langs rijdt. In Nederland is het wat beter: één op vijf automobilisten let op." Het onderzoek toont volgens Van Nes aan dat truckers op Nederlandse wegen 20 procent van hun rijtijd zijn afgeleid. "Altijd ogen op de weg is essentieel. Als een voorligger onverwacht remt of er steekt plotseling iemand over, kan dit tot dramatische consequenties leiden." Het doel is volgens haar om de veiligheid op de weg te verbeteren. "We gaan in Nederland praten met onder andere het ministerie en het CBR om te kijken wat we concreet kunnen doen om bestuurders meer bij de les te houden."