Motorcamera niet verboden

D

S Reageer! (0)


De motorrijder die onlangs overleed na een ongeval op de Maasbrug in Roermond filmde zelf zijn fatale botsing. Een groeiend aantal motorrijders heeft een camera aan boord. De gevolgen voor de rijveiligheid zijn nog moeilijk in te schatten. Maar: ‘als zo’n camera met 200 kilometer per uur valt, heeft het achteropkomend verkeer een probleem.’

Een korte zoektocht op internet levert volop beelden, en soms angstaanjagend materiaal. Motorrijders die hun belevenissen in de Eifel in Duitsland met videocamera’s vastleggen. Met de verbalisering door de Duitse politie erbij. Altijd leuk voor het thuisfront; zo’n preek van een strenge Duitse diender. Maar dat er veel te hard gereden wordt voor een aansprekend filmpje is op de diverse motorfora klaarblijkelijk geen punt.

Op Motor-Forum.nl is het geinig om te melden dat de gps de weg kwijt was: ‘Zeker te hard gereden voor de satelliet’, of om te zeggen dat ‘die groene frikandel wel wat sneller kan’. Een motorrijder met de veelzeggende naam Ghost Rider maakt er een sport van om op de openbare weg harder dan 300 kilometer per uur te rijden.Broodjes Volgens MotoPort in Echt gaan de camera’s als warme broodjes over de toonbank. Het vertier dat motorrijders zoeken met de camera op helm of motorfiets is meestal onschuldig, zegt verkoper Peter, die zijn achternaam niet in de krant wil. “Zelf rijd ik ook met een camera op mijn helm. Dan kan ik de ritjes die ik maak delen met vrienden op internet. De camera gaat niet mee om als bewijsmateriaal te dienen bij een eventueel ongeval.” Voorzitter Edwin Brunenberg van Motorclub Grathem: “We hebben enkele leden die videobeelden maken; veelal als herinnering en om impressies te kunnen geven van een gebied waar ze gereden hebben. Een enkele keer wordt dit ook gedaan op een circuitdag. Op YouTube staan honderden filmpjes hierover.’’ Brunenberg denkt dat de trend vooral gevoed wordt door technische ontwikkelingen. “De camera’s zijn klein, monteerbaar op de motor en leveren beelden van hoge kwaliteit. En de prijs daalt. Daarnaast is het openbaar maken van persoonlijke filmpjes op YouTube en Facebook onder jongeren doodnormaal en eerder regel dan uitzondering.” Geen woord over veiligheid tot dusver. Woordvoerder Michael van der Maas van Veilig Verkeer Nederland: “Wij kunnen op dit moment niet inschatten wat het effect zal zijn op het verkeersgedrag van mensen. Wat Veilig Verkeer Nederland betreft, spelen camera’s op motorfietsen en in auto’s geen rol in de verkeersveiligheid.” Dan gaat het dus om de beelden, maar het gebruik van camera’s op de weg, is dat niet een risico op zichzelf? Van der Maas: “Wanneer weggebruikers onderweg camera’s gaan bedienen, is dat een ongelukkige ontwikkeling. Als de aandacht voor het verkeer verslapt, is dat ronduit gevaarlijk. En een motorrijder is toch al zo kwetsbaar.” De beelden op internet laten de meest uiteenlopende camera’s zien. Van de ouderwetse en lomp grote JVC die in een tanktas tussen berijder en stuur wordt meegevoerd tot de hightech bulletcameraatjes op helm of motorkuip die beelden schieten in hd-kwaliteit. Verkoper ‘Mike’ van de gespecialiseerde camerawebshop V-Nix.nl zegt dat zijn bedrijf steeds meer camera’s verkoopt aan motorrijders. “Aantallen mag ik niet noemen, maar de verkoopcijfers stijgen. Vooral sinds de hd-camera’s op de markt zijn, nu zo’n twee jaar. Wij raden die hd-camera’s aan omdat de beeldkwaliteit goed genoeg is voor het afspelen van de film op de grote tv-schermen die mensen tegenwoordig thuis hebben.“Achterspatbord Omdat de camera’s tegenwoordig licht zijn en gestroomlijnd is montage op helm of motorfiets geen probleem. Prijzen beginnen vanaf zeventig euro en lopen op naar duizenden euro’s. “Motorrijders kopen er soms drie tegelijk. Een voor op de motorfiets, een voor op de helm en een op het achterspatbord. Om te kunnen laten zien hoeveel motorrijders ze hebben ingehaald”, zegt Mike. V-Nix bemoeit zich niet met de veiligheidsaspecten. “Met veiligheid en rijgedrag hebben wij niets te maken. Wel adviseren we de camera’s dubbel te zekeren met een veiligheidskoord. Als zo’n camera met 200 kilometer per uur valt, heeft het achteropkomend verkeer een probleem.” V-Nix verkoopt ook steeds meer dashboardcamera’s voor in de auto. “Daar zijn verzekeringsbedrijven blij mee, omdat dan de aansprakelijkheid bij een ongeval eerder duidelijk is. Dat geldt bij verkeerssituaties, maar ook bij inbraken”, zegt Mike. “Vooral in de VS worden camera’s geplaatst uit voorzorg en op verzoek van verzekeringsmaatschappijen.” Woordvoerder Bertwin Tiemersma van Centraal Beheer, FBTO en Avero: “Alles wat kan bijdragen aan preventie is meegenomen. De beelden kunnen als bewijsmateriaal dienen.” Het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) bevestigt dat. Woordvoerder Dennis Janus: “Het komt voor dat we de beelden gebruiken als zogenaamde stille getuige.” De politie Limburg-Noord maakte anderhalve week geleden nog bekend dat de beelden van het dodelijk ongeval in Roermond - nota bene tijdens een proefrit - hebben bijgedragen aan het onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Volgens het korps stijgt het aantal motorrijders dat camera’s gebruikt. Het Korps landelijke Politie Diensten (KLPD) kan dat niet bevestigen. “Wij hebben daar geen beeld van. Het gebruik van camera’s op de motor is niet verboden.”




Laat een reactie achter