Minder in de file staan
D
De totale filedruk (lengte maal duur) is dit jaar met ruim acht procent gedaald. Vorig jaar was de druk met zestien procent gezakt, het jaar ervoor met 24 procent. Dat blijkt uit voorlopige cijfers die de VerkeersInformatieDienst (VID) naar buiten bracht. De definitieve cijfers komen op 1 januari. Volgens de dienst is de filedruk lager doordat er extra bredere snelwegen en nieuwe tunnels aangelegd zijn. Knooppunt Terbregseplein bij Rotterdam is het grootste knelpunt. De grootste probleemplek van vorig jaar, knooppunt Ewijk op de A50, staat niet langer op één. De filedruk werd er minder door de verbreding van de weg bij de Waalbrug. Door de aanleg van asfalt ontstaan er ook nieuwe knelpunten. Het verkeer rijdt nu soepeler langs de oude probleemlocaties, maar loopt verderop alsnog vast. Knooppunt Rijnsweerd bij Utrecht, waar de A28 ophoudt, bijvoorbeeld. "Waar vroeger knooppunt Hoevelaken als een trechter werkte, kan het knooppunt Rijnsweerd de verkeersstroom niet meer aan", aldus de VID. Op de A12 zijn twee nieuwe knelpunten: bij Arnhem en bij Den Haag. Sneeuw De VID denkt dat de filedruk niet verder daalt. De meeste wegenprojecten zijn al terug te zien in de cijfers. In oktober en november lag de druk bovendien hoger dan in dezelfde maanden vorig jaar. Het regende hard in die maanden, maar dat kan volgens de VID de stijging niet verklaren. De drukste dag was 15 januari. Door sneeuwval stond toen 929 kilometer file.