Jongeren brengen opzettelijk voor tonnen schade aan
D
Vervangauto's die de ANWB meegeeft aan leden die onderweg pech hebben gekregen, worden op grote schaal misbruikt. Met name jongeren brengen de wagens opzettelijk voor tonnen schade toe en leveren de auto's vaak weken te laat in. Strengere voorwaarden voor het uitlenen van vervangend vervoer moeten hier een einde aan maken. Sinds kort komen de anderhalf miljoen ANWB-leden alleen nog in aanmerking voor een vervangende auto als ze ouder zijn dan 21 jaar èn zich kunnen legitimeren door middel van een rijbewijs. Jongeren onder de 23 jaar dienen minstens één jaar in het bezit te zijn van een rijbewijs. De gestrande automobilist moet daarnaast een betrouwbare indruk maken voordat hij een andere auto meekrijgt. De Vervangend Vervoer Service Nederland (VVSN), die de auto's levert aan de ANWB-leden, heeft aanscherping van de regels geëist, aldus woordvoerder De Korte van de automobilistenclub. De maat was voor de verhuurbedrijven en vooral hun verzekeraars vol. Tijdens de één tot drie dagen dat leden de vervangauto's tot hun beschikking hebben, worden opvallend veel bekeuringen uitgedeeld. Steeds meer auto's worden pas na vier of zelfs zes weken ingeleverd en van het interieur is soms niet veel meer over. Jongeren 'racen' met de wagens expres over vluchtheuvels en geven ze af met een compleet vernield onderstel. Een groep heeft een truc ontdekt om met een solide auto de vakantiebestemming te bereiken, vermoedt De Korte. "Ze worden keurig in het voorjaar lid van de ANWB, kopen bij de sloop een krakkemikkige auto die het natuurlijk snel begeeft. De Wegenwacht kan de wagen niet ter plekke repareren en vervolgens krijgen ze voor enkele dagen een vervangende auto. En daarmee gaan ze dan lekker op vakantie.'' Volgens een brief van de VVSN aan de zeventig bij haar aangesloten verhuurbedrijven wordt het vermoeden uitgesproken dat de auto's zelfs voor drugstransporten worden gebruikt, maar die suggestie wordt niet onderbouwd. Ook commissaris R. Bronkhorst van de VVSN noemt dat 'een extreem geval'. De ANWB was van plan om de voorwaarden per 1 januari 2002 te wijzigen, maar het misbruik van de auto's is deze zomer zo groot dat de VVSN niet meer wilde wachten. Dat de leden niet zijn ingelicht over de nieuwe regels, noemt De Korte 'ongelukkig'. Hij is er verder niet blij mee dat in de brief van de VVSN wordt gesproken over ritjes van en naar Marokko binnen vijf dagen. "Daar had net zo goed Italië of Frankrijk kunnen staan. '' Bronkhorst van de VVSN stelt dat de verhuurbedrijven de afgelopen jaren 'veel te soepel' zijn geweest. "Bij een normaal autoverhuurbedrijf gelden ook strengere voorwaarden. Dat is heel logisch. Je geeft toch niet zomaar 24.000 euro aan iemand mee.''