Brancheorganisatie Bovag wil dat er een einde komt aan het huidige systeem voor autobelastingen. De BPM, de belasting op nieuwe auto’s, moet worden afgeschaft, en de bijtelling voor zakelijke auto’s moet niet langer afhankelijk zijn van de uitstoot. De huidige regelingen verstoren de markt, zijn oneerlijk en leveren de overheid inkomsten op die de rijksuitgaven aan het wegverkeer ver overstijgen, stelt Bovag.
De marktverstoring wordt vooral veroorzaakt door de bijtellingen, aldus de organisatie. Zakelijke autorijders moeten meer inkomstenbelasting betalen voor het privégebruik van hun leaseauto naarmate die milieuonvriendelijker is. ‘Doorgeschoten stimulering zuinige auto’s’
Deze ,,doorgeschoten overstimulering van zuinige auto’s in Nederland” benadeelt de autobranche in ons land ten opzichte van die in andere Europese landen, zegt Bovag. De belangenclub pleit voor de snelle invoering van één ,,eenvoudig en vlak” bijtellingstarief. Dat laatste zou betekenen dat het niet langer uitmaakt of je een zuinige of minder zuinige auto leased of aanschaft op kosten van de zaak. Je zou dan altijd eenzelfde percentage van de catalogusprijs van de auto op moeten tellen bij je brutoloon. Nu variëren die percentages nog sterk. Voor elektrische auto’s geldt bijvoorbeeld een bijtelling van 4 procent, voor de meer vervuilende auto’s 25 procent. Voor de langere termijn maakt Bovag zich sterk voor de afschaffing van de BPM, de belasting die moet worden betaald bij de aanschaf van een nieuwe personenauto, bestelauto of motor. Niet de aanschaf moet worden belast, maar het gebruik.
,,Betalen voor gebruik sluit ook aan bij de maatschappelijke trend dat consumenten steeds meer op zoek zijn naar vrijheid.” De afschaffing van de BPM zou overigens de Bovag-leden goed uitkomen, omdat het auto’s en daarmee het bezit van een auto, een stuk goedkoper zou maken. Het gaat op dit moment erg beroerd in de branche. En het zou ook helpen een groep naar de showroom te trekken die er nu in een grote boog omheen loopt. Steeds meer jongeren in de stad kopen bewust geen auto, maar maken gebruik van deelauto’s. Deels vanwege het feit dat de auto zijn rol als statussymbool aan het verliezen is, maar zeker ook vanwege de hoge kosten die het hebben van een auto met zich meebrengt.
Totaal belastingen moet omlaag Tenslotte vindt de Bovag de belastingen ook gewoon te hoog. Volgens de organisatie haalt de overheid jaarlijks 21 miljard euro binnen aan ,,autogerelateerde inkomsten” terwijl er 8 miljard euro door het Rijk aan het wegverkeer wordt uitgegeven. Die verhouding moet minder scheef worden gemaakt: autobelastingen moeten niet worden gebruikt om gaten elders in de begroting te dichten, zegt Bovag.