Er moeten duidelijke regels komen voor automobilisten die sirenes voerende politie-, brandweer- of ambulance-auto's tegenkomen. Dat vindt het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid (NIFV).
Zondag raakten vier mensen gewond toen een ambulance met grote snelheid tegen een personenauto botste. "In het theorieboek voor het rijbewijs staat alleen dat je ruimte moet geven. Maar hoe, dat is voor veel mensen onduidelijk", aldus het NIFV. Naast een duidelijkere uitleg voor rijlesleerlingen pleit de organisatie voor een instructiecampagne voor huidige automobilisten. "De Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding kijkt momenteel of zoiets in de loop van volgend jaar mogelijk al kan."
Het NIFV wil weggebruikers bijvoorbeeld adviseren alleen aan de kant te gaan als dat mogelijk is. "Als er geen ruimte is, volg dan gewoon je weg. Daar heeft de chauffeur van het voorrangsvoertuig begrip voor. Ga niet als een kat in het nauw rare sprongen maken." Dat kan juist aanrijdingen veroorzaken.
Er wordt niet bijgehouden hoe vaak politie, brandweer en ambulance in botsing komen met het overig verkeer. Volgens het NIFV heeft 60 procent van de politie-, brandweer- en ambulancechauffeurs al eens te maken gehad met een bijna-aanrijding of aanrijding. In andere landen zijn de regels soms duidelijker. In Duitsland is een sirene het teken voor automobilisten om zo mogelijk rechts te stoppen.
Chris op 2014 08 04
Lijkt mij een goede zaak, maar er zullen een aantal andere zaken aan gekoppeld moeten worden. Bv. Die sirenes zijn nog steeds niet goed te horen. Zorg er voor dat autoradio’s automatisch stil vallen als een voertuig met sirene in aantocht is. Zet een camera op de voorkant van zo’n voertuig en registreer hoe de auto’s aan de kant gaan en of dat ook is wat je wil dat ze doen. Zie je heel foute reakties spoor die mensen op via het kenteken en ga het gesprek aan waar om ze zo reageerden als ze deden. Realiseer je dat er mensen in het verkeer rijden die eigenlijk al lang niet meer op de weg zouden moeten zij omdat ze slecht zien en horen of omdat ze door de leeftijd de drukte en de hektiek van het verkeer helemaal niet meer aankunnen. Zorg voor regelmatige controles van de kennis van de regels in het verkeer. Het is verbazingwekkend om te merken hoe weinig mensen weten wat verkeersborden beteken of wat lijnen op de weg beteken of zoals nu dat er meer dubbele doorgetrokken strepen zijn met een gekleurde streep in het midden. 90% procent heeft geen idee wat die strepen beteken. Op een autoweg met dubbel doorgetrokken strepen en een groene streep daar tussen in is 100km toegestaan. En evenzo vrolijk wordt er 80km gereden en in deze tijd met dit drukke verkeer in dit land geeft dat zoveel frustratie waar door er gewoon ingehaald wordt over die strepen. Ik kan het niet helpen en ik weet dat ik niet zo mag oordelen, maar de leeftijd van de personen die daar dan 80km per uur rijden ligt bover de 60 jaar. Gek toch, want ze kunnen ook de senioren verkeers cursus van het CBR volgen. Oh die is er niet nou misschien iets wat snel ingevoerd moet worden. Kunnen ze nog jaren correct en veilig auto rijden in deze drukke maatschapij.