Hardrijder Frankrijk krijgt boete
D
Voor de Nederlander die plankgas naar zijn tweede huisje in Frankrijk racet, is het slecht nieuws: voortaan valt zijn boete wegens te hard rijden gewoon in Nederland op de deurmat. Frankrijk en Nederland wisselen sinds gisteren informatie uit van verkeersovertreders. Dat maakt het mogelijk Nederlanders die in Frankrijk de regels negeren te achterhalen. Wordt de boete niet betaald, dan gaat justitie in Nederland over tot vervolging. Met hun samenwerking nemen Frankrijk en Nederland een voorschot op een Europese richtlijn die op 7 november van kracht wordt. Deze maakt voor EU-lidstaten incasso over de grens mogelijk. Alleen Groot-Brittannië, Ierland en Denemarken doen niet mee. Helen Kearns, woordvoerster van de Europese Commissie, noemde het 'een goed idee' de nieuwe regels nu al in te voeren. "Elke dag sterven kinderen omdat buitenlandse automobilisten straffeloos de verkeersregels negeren." Van die automobilisten heeft Frankrijk, grootste toeristenland in Europa, buitensporig veel last. Elk jaar worden 200.000 Nederlandse auto's geflitst wegens te hard rijden. Het aantal doden op de Franse wegen is van 16.545 in 1973, het zwartste jaar ooit, verschrompeld tot amper 3.500 vorig jaar. Een belangrijke oorzaak van die teruggang was de invoering van de flitspaal. "Voorheen werd een automobilist gemiddeld eens per veertien jaar op snelheid gecontroleerd", zegt Chantal Perrichon van de Franse Liga tegen Verkeersgeweld. "Nu is dat enkele keren per dag." Maar buitenlandse automobilisten konden tot voor kort ongestraft langs die palen flitsen. Een op de vijf hardrijders was buitenlander, en in de zomerperiode in sommige streken zelfs een op de twee. De meeste buitenlandse hardrijders in Frankrijk waren vorig jaar niet Nederlanders maar Spanjaarden: 450.000. Maar sinds deze zomer krijgen Spanjaarden hun Franse boetes thuisgestuurd. Eerder sloot Frankrijk akkoorden af over grensoverschrijdende boetes met buurlanden Luxemburg, België en Zwitserland. Mede door bilaterale akkoorden daalde het aantal verkeersdoden op de Europese wegen vorig jaar met drieduizend, ofwel negen procent. De Europese richtlijn verplicht lidstaten mee te werken aan een elektronische database die de politie in staat stelt een buitenlandse wegpiraat te traceren. De politie moet de boete vertalen in de taal van die overtreder, waarbij zij gebruik maakt van een EU-modelformulier.