Automobilisten die hun auto nog voor de vakantie willen laten onderhouden, moeten snel een afspraak maken vanwege lange wachttijden bij garages. Een tekort aan monteurs leidt namelijk tot wachttijden van meerdere weken, aldus brancheorganisatie Bovag.
Volgens Bovag kunnen autogarages het werk momenteel nauwelijks aan. Veel automobilisten moeten hierdoor op zoek naar alternatieve vervoersmiddelen omdat hun auto in de rij staat voor reparatie.
"Er is een groot tekort aan personeel, terwijl het aantal auto's blijft groeien," zegt Paul de Waal van Bovag. "Het is niet meer mogelijk om snel een afspraak te maken en dan de week daarop de caravan achter de auto te hangen. Wij raden aan om enkele weken van tevoren een afspraak te maken voor regulier onderhoud."
In 2023 stonden er gemiddeld negenduizend vacatures open, twee keer zoveel als in 2019, met een kwart daarvan specifiek voor automonteurs, aldus Bovag. De Waal benadrukt dat de sector moet concurreren met andere technische beroepen, zoals installateurs van zonnepanelen, warmtepompen en bedrijven als ASML.
Hoewel de vacaturepiek in het tweede kwartaal van 2022 lag met tienduizend openstaande banen, is de werkdruk in garages niet verminderd. Dit komt deels door de groei van het wagenpark, dat vorig jaar met 180 duizend nieuwe auto's toenam tot 9,8 miljoen voertuigen. Bovendien heeft Nederland na twee landen het oudste wagenpark van Europa, met veel onderhoudsbehoeftige auto's. Meer dan de helft van de auto's op de Nederlandse wegen is ouder dan tien jaar, met een gemiddelde leeftijd van twaalf jaar, aldus Erik Berkhof, directeur van Van Mossel Automotive.
Bij Van Mossel-dealers is de gemiddelde wachttijd tweeënhalve week, variërend per vestiging van enkele dagen tot zes weken, afhankelijk van de regio en het automerk. "Voor sommige merken zijn onderdelen nog steeds moeilijk te verkrijgen," voegt Berkhof toe.