Gedragscursus voor verkeershufter heeft weinig zin
D
Notoire verkeersovertreders die verplicht een gedragscursus hebben gevolgd, gaan net zo vaak weer in de fout als automobilisten die géén rehabilitatieles hebben gehad. Beginnende bestuurders die met te veel alcohol op zijn gepakt, blijken juist wél baat te hebben bij een verplichte cursus. Zij vallen minder vaak in herhaling na deelname aan een alcoholprogramma. Dat zijn de eerste, voorlopige conclusies die het justitiële Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum in Den Haag trekt. Het WODC houdt voor het ministerie van infrastructuur en milieu bij of en hoe vaak deelnemers aan alcohol- en verkeersgedragprogramma's strafrechtelijk weer in de fout gaan. In 2008 zijn in Nederland de Licht Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer (Lema) voor automobilisten onder invloed en de Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer (EMG) voor hardrijders en andere notoire verkeersovertreders in het leven geroepen. Die gedragscursussen, die het Centraal Bureau Rijvaardigheid kan vorderen, zijn bedoeld om wangedrag op de weg en het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen. Van de drankrijders kwam minder dan een kwart binnen twee jaar weer in aanraking met justitie. Dat is een lager aantal dan een vergelijkbare groep die de cursus niet volgde. Van de hardrijders die verplicht op les moesten ging ook bijna 25 procent binnen twee jaar weer in de fout. Dat aantal is echter vrijwel gelijk aan aangehouden automobilisten die geen cursus hebben moeten volgen. Bron: Leidsch Dagblad