Hoe zit het met correcties bij snelheidsovertreding?
Posted: 31 July 2015 04:09 PM
Newbie
Avatar
Rank
Total Posts:  7
Joined  2013-08-12

Ik kreeg laatst een bon omdat ik twee kilometer te hard had gereden op een 130-kilometerweg. Volgens mij klopt dat niet, omdat de politie altijd moet werken met een meetcorrectie en een ondergrens. Kan ik bezwaar maken?

 
Posted: 31 July 2015 04:10 PM   [ # 1 ]
Newbie
Avatar
Rank
Total Posts:  7
Joined  2013-08-12

Nee, dat kan niet. Bij snelheidsovertredingen geldt inderdaad altijd een meetcorrectie. Onder de 100 kilometer per uur geldt een meetcorrectie van 3 kilometer. Daarboven is de correctie 3 procent. Deze meetcorrectie is echter - als het goed is - al verwerkt in uw bon. De meetapparatuur gaf dus 137 kilometer aan. Wat betreft de ondergrens: meestal is die vier kilometer per uur. Maar op autosnelwegen waar 130 kilometer per uur is toegestaan, wordt al vanaf 1 kilometer per uur bekeurd.

Wat kan je doen als je een verkeersboete gekregen hebt, maar deze niet kunt betalen? De boete is op zich wel terecht, maar ik heb er nu geen geld voor. Weet u of het mogelijk is een betalingsregeling te treffen?

Dat hangt af van de overtreding. Verkeersboetes voor lichte overtredingen, herkenbaar aan een grote M (van Wet Mulder) op de brief van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), moeten in één keer worden betaald. Voor ernstigere overtredingen kan onder strenge voorwaarden wel een betalingsregeling worden getroffen. Zo moet de boete meer dan 225 euro zijn en de tweede betalingstermijn nog niet verstreken. Kijk voor de andere voorwaarden op de website van het CJIB: www.cjib.nl