De import van klassieke auto’s is in de eerste vijf maanden van dit jaar fors gedaald. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar zijn 31 procent minder auto’s van 25 jaar en ouder in Nederland op kenteken gezet. Dat blijkt uit cijfers die RAI Data Centrum en VWE Voertuiginformatie en -documentatie hebben bekendgemaakt.
Volgens de FEHAC, de belangenorganisatie voor het Nederlandse historische mobiele erfgoed, is de dalende import van klassieke auto’s te wijten aan het nieuwe fiscale beleid van de regering, dat dit jaar van kracht is geworden. De vrijstellingsgrens voor motorrijtuigenbelasting wordt stapsgewijs opgetrokken van 25 naar 30 jaar. Sinds januari moeten eigenaren van diesel- en lpg-auto’s vanaf 1986 ook diesel- en lpg-toeslag betalen. Daardoor zijn vooral oudere diesels minder interessant voor dagelijks gebruik. Dat komt ook tot uiting in de cijfers: de import van klassieke diesels daalde in de eerste vijf maanden van dit jaar met 37,9 procent. Voor benzinevoertuigen daalde het aantal met 27 procent. De cijfers komen enkele dagen na het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Dat stelde dat klassiekers verantwoordelijk zijn voor tien procent van de uitstoot van stikstofoxiden en voor vijf procent van de fijnstofuitstoot van alle auto’s. De FEHAC noemt de teruglopende importcijfers overigens positief. De organisatie is namelijk geen voorstander van het gebruik van oldtimers in het dagelijkse woon-werkverkeer.