Fors minder doorrijders en ongelukken
D
Verkeerslichten gaan langer op oranje. Zo moeten er minder ongelukken en bijna-ongelukken komen met weggebruikers die door rood rijden. Nu staan de lichten zo kort op oranje dat sommige weggebruikers voortdurend twijfelen tussen doorrijden en afremmen. Door de oranje lichten een halve seconde langer aan te houden, rijdt de helft minder door het rode verkeerslicht. Dat blijkt uit een onderzoek voor Iver, de vakvereniging van verkeersregeltechnici. De aanbevelingen zijn inmiddels, met steun van de politie, tot nieuwe standaard gebombardeerd voor oranje verkeerslichten. ,,Weggebruikers bij oranje licht zijn in twee groepen in te delen: doorrijders en remmers. Er zijn twee zaken belangrijk om te zorgen voor minder doorrijders; mensen moeten kunnen en ook willen stoppen. We zijn er achter gekomen dat door de oranje tijd iets op te rekken aanzienlijk meer mensen voor het verkeerslicht stoppen. Dat betekent dus minder doorrijders." Vier seconden lang oranje is niet gewenst omdat je dan juist weer meer twijfelaars krijgt. ,,Dat is te lang. Mensen moeten kunnen stoppen, maar daarnaast moet de situatie zo duidelijk zijn dat weggebruikers willen stoppen. Met een te lange oranje tijd kan iedereen stoppen, maar neemt de efficiëntie en geloofwaardigheid van een verkeersregeling af", aldus de onderzoeker.