EU tegen racen op Autobahn
D
Het onbeperkt scheuren over de Duitse autosnelwegen zou zijn langste tijd gehad kunnen hebben. Van steeds meer kanten is er kritiek op deze Duitse vrijheid die volgens de tegenstanders onnodig belastend is voor het milieu. Het ministerie van verkeer liet gisteren weten geen heil te zien in een algehele snelheidsbeperking. Tegelijkertijd heeft de Duitse minister voor milieu, Sigmar Gabriel, zich juist voor een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur uitgesproken. Na het pakket milieumaatregelen dat de Europese Unie onder leiding van het Duits voorzitterschap eind vorige week is overeengekomen, is het nu de Griekse EU-commissaris voor milieu, Stavros Dimas, die de Duitsers zelf aanspreekt op hun gedrag. Hij vindt dat er een einde moet komen aan het onbeperkt hardrijden over de Duitse autosnelwegen. Verspillen ,,We verspillen op zoveel gebieden onnodig energie, dat het niet eens zo moeilijk is om iets te doen voor een beter milieu'', zei de Griek tegen het boulevardblad Bild am Sonntag. ,,Een hele simpele en effectieve maatregel zou bijvoorbeeld zijn om in Duitsland een algehele snelheidslimiet in te voeren. In de meeste EU-landen en in de VS bestaat dat al, maar merkwaardig genoeg lijkt het in Duitsland nog steeds een taboe.'' Dimas meent dat Duitsland als een van de belangrijkste industrielanden hier een verantwoordelijkheid heeft en dit taboe eens zou moeten doorbreken. Niet alleen van buiten Duitsland is er kritiek op de mogelijkheid om op de Autobahn onbeperkt gas te geven. Milieugroeperingen, maar ook individuele politici van de christelijke CDU, socialistische SPD en de Groenen hebben de laatste tijd al vaker gepleit voor een beperking van de maximumsnelheid tot 130 of 120 kilometer per uur. Volgens automobielclub Adac, de zusterorganisatie van de Nederlandse ANWB, levert een snelheidslimiet echter niets op. De Adac stelt dat op dertig procent van de Duitse snelwegen al een permanente snelheidsbeperking van kracht is. Daarbovenop geldt op 17 procent van het snelwegennet een tijdelijke beperking vanwege bijvoorbeeld geluidhinder of werkzaamheden. Daarbij komt volgens de Adac ook nog eens dat slechts een klein deel van de automobilisten echt hard rijdt. De gemiddelde snelheid op de Duitse snelwegen ligt op 117 kilometer per uur. Bondskanselier Angela Merkel liet onlangs weten de discussie over een snelheidsbeperking 'niet te zien' omdat op veel snelwegen al een beperking geldt. In haar regering staan de ministers van verkeer en milieu lijnrecht tegenover elkaar. Tiefensee van Verkeer wil alles laten zoals het is en Gabriel van Milieu wil een algehele maximumsnelheid van 130 kilometer per uur.