Bijzondere bromfietsen, zoals de bekende stint, de elektrische step en de zelfbalancerende segway, worden onderhevig aan een registratie- en kentekenplicht, aldus het demissionaire kabinet dat hier op vrijdag mee heeft ingestemd. Minister Mark Harbers (Infrastructuur) meldt dat de verplichting naar verwachting op 1 juli volgend jaar van kracht wordt. Bezitters van reeds toegelaten bijzondere bromfietsen hebben een jaar de tijd om hun voertuig te registreren en van een kenteken te voorzien. Dit betreft naar schatting zo'n 5,000 bijzondere bromfietsen, waarvan de eigenaren zich moeten melden bij de RDW, die de registratie en kentekenuitgifte zal verzorgen. Deze maatregel is bedoeld om het opsporen van niet-goedgekeurde bromfietsen te vergemakkelijken, aangezien het onderscheid tussen veel van deze voertuigen moeilijk is te maken. De invoering van een kentekenplicht stelt zowel burgers als handhavers in staat om snel te beoordelen of een voertuig veilig is voor gebruik. Het uiterlijk van het kenteken moet nog worden besloten, waarbij het ministerie van Infrastructuur rekening zal houden met de beperkte ruimte op veel bromfietsen voor een kenteken.
Reacties
Het toezicht op illegaal opgevoerde fatbikes faalt omdat de berijders niet geneigd zijn zich massaal te registreren voor een kenteken. Verkeerswethouder Melanie van der Horst uit Amsterdam kondigt een strijd aan tegen deze groep, die een bron van gevaar vormt en bijdraagt aan een groeiend gevoel van onveiligheid. De hoofdstad neemt het voortouw met een kentekenplicht, terwijl gemeenteraden elders weliswaar discussiëren over fatbikes, maar zelden in de context van een algeheel verbod op het gebruik van hulpmotorkracht boven de 25 km/u.
Fietsen door de hoofdstad is een unieke ervaring op zich, maar niet per se vanwege de gelegenheid om volop te genieten van de schoonheid van de stad. Tijdens het fietsen is het essentieel om voortdurend aandacht te besteden aan de weg en medeweggebruikers, vanwege de diverse verkeersstromen. Een ongeluk ligt altijd op de loer.
Fietsen door de stad is een uitdaging door de diversiteit aan verkeer, maar de focus verschuift van veiligheid naar eigenbelang. Terwijl elektrische steps en segways binnenkort een kenteken moeten hebben, ontbreekt controle op opgevoerde fatbikes. Amsterdam leidt met een kentekenplicht, maar elders blijft het gebruik van fatbikes ongereguleerd. Bij ongelukken draaien veroorzakers op voor schade, aangezien verzekeringen niet dekken. De overheid lijkt machteloos tegen financiële gevolgen. Deze mentaliteit van ‘ik voorop’ geldt niet alleen voor fietsers maar ook voor automobilisten, waar snelheidslimieten zelf gehandhaafd moeten worden.