Volkswagen en Renault hebben aangekondigd dat ze over twee jaar een elektrische auto van rond de €20.000 willen introduceren. Dat is een ambitieuze doelstelling, aangezien de aandrijflijn van een elektrische auto het duurste onderdeel is.
Om de prijs te drukken, zullen autofabrikanten moeten bezuinigen op andere onderdelen. Mogelijke opties zijn:
Een beperkter aanbod en minder opties:
Door alleen een basismodel met een paar optiepakketten aan te bieden, kunnen autofabrikanten onderdelen op grotere schaal en gestandaardiseerd produceren.
Het gebruik van gerecyclede materialen:
Gerecyclede materialen zijn vaak goedkoper dan nieuwe materialen.
Het optimaliseren van de productielijnen:
Door de productieprocessen te vereenvoudigen, kunnen autofabrikanten efficiënter produceren en kosten besparen.
Een kleinere auto:
Een kleinere auto heeft minder accucapaciteit nodig, wat de kosten drukt.
Volkswagen en Renault zullen waarschijnlijk verschillende keuzes maken om de prijs van hun elektrische auto's te drukken. Volkswagen richt zich waarschijnlijk op een brede doelgroep en zal daarom een beperkt aantal concessies doen aan de uitrusting en het design. Renault richt zich waarschijnlijk op een jongere doelgroep en zal daarom meer concessies doen aan de actieradius.
Of de elektrische auto's van €20.000 daadwerkelijk haalbaar zijn, valt nog te bezien. De prijzen van accu's zullen de komende jaren waarschijnlijk wel dalen, maar de schaarste aan grondstoffen en de toenemende vraag naar elektrische auto's kunnen de kosten ook opdrijven.
Foto: Volkswagen ID.2all conceptmodel