Elektrische auto’s kost de belastingbetaler een hoop

D

S Reageer! ()

Nieuw

Het subsidiëren van elektrische auto's kan leiden tot een nieuwe financiële flop met belastinggeld. Daarvoor vrezen CDA-Kamerleden Omtzigt en Mulder.

De parlementariërs ontdekten eerder al dat Tesla's belastingvoordelen slurpen. Een leaserijder hoeft voor zo'n peperdure CO2-vrije bolide maar een fractie te betalen. Wie een Tesla Model S P90D rijdt, strijkt in vijf jaar tijd meer dan 73.000 euro aan belastingsubsidie op.

Omtzigt en Mulder vrezen voor een soortgelijk debacle nu er twee nieuwe automodellen aan een opmars bezig zijn: de Hyundai Kona en de Kia e-Niro. Ze kosten veel leaserijders, afhankelijk van hun inkomen, straks waarschijnlijk nog geen zestig euro per maand aan bijtelling.

Het CDA stelt er Kamervragen over aan staatssecretaris Snel van Financiën. Omtzigt en Mulder vrezen dat er gezien de aantrekkelijke leaseprijs een ware run op de wagens zal ontstaan en dat dit het Rijk een sloot aan belastinginkomsten zal kosten, veel meer dan nu wordt gedacht.

Opmerkelijk is dat in het recent gepresenteerde klimaatakkoord juist een nieuw pakket aan subsidies voor stekkerauto's wordt geïntroduceerd. Vanaf 2021 kunnen particulieren die een stekkerauto als de Hyundai Kona kopen een aanschafsubsidie tot 6000 euro krijgen. Het geld voor deze nieuwe groene subsidie komt hoofdzakelijk van mensen met een benzine- of dieselauto. Zij gaan extra motorrijtuigenbelasting betalen en een hogere accijns.

De weg die het kabinet momenteel bewandelt met e-subsidies doet het CDA terugdenken aan de flater met de Mitsubishi Outlander, een hybride auto met zowel een stekker als een tankdop. Vanwege een riante belastingsubsidie werd de auto een verkoophit. Maar de leaserijders die erop overstapten, bleken alleen geïnteresseerd in het aantrekkelijke prijskaartje, niet in het milieu. Ze staken de stekker nooit in het stopcontact en reden gewoon naar het pompstation.

De christendemocraten wijzen erop dat de Algemene Rekenkamer berekende dat de Outlander-misser het Rijk mogelijk al vijf miljard euro heeft gekost. Ze vragen D66-bewindsman Snel daarom de 'oversubsidiëring' van elektrische auto's in te perken.

Laat een reactie achter