Deltaplan 2035, gepresenteerd door de Mobiliteitsalliantie en vandaag overhandigd aan demissionair bewindspersonen Harbers en Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat), streeft ernaar de verschraling van het openbaar vervoer tegen te gaan en een 'toekomstbestendige' kilometerheffing in te voeren. Het plan, gesteund door 25 partijen uit de transportsector, waaronder ANWB, Bouwend Nederland, RAI Vereniging, NS, Arriva, Transport en Logistiek Nederland, en Schiphol, benadrukt de noodzaak om Nederland bereikbaar te houden.
Het Deltaplan bevat ambitieuze voorstellen, zoals het versneld betaalbaar maken van elektrisch autorijden, directe uitvoering van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en het hervatten van wegprojecten. Belangrijk is ook het pleidooi voor een 'toekomstbestendige' kilometerheffing, ook wel bekend als 'betalen naar gebruik', om het land niet verder te laten vastlopen.
Voorzitter Marga de Jager benadrukt dat stevig beleid voor duurzame mobiliteit nodig is en pleit voor forse investeringen vanuit het Rijk. Ze wijst op de noodzaak van betaalbare elektrische voertuigen, uitbreiding van laadcapaciteit, en het stoppen van de verschraling van het openbaar vervoer. Het Deltaplan benadrukt dat zonder deze maatregelen het risico bestaat dat mobiliteit onbetaalbaar wordt voor veel Nederlanders, wat hun deelname aan de samenleving kan beperken.