Chauffeurs van bestelbusjes, pick-ups en bedrijfswagens gedragen zich vaak asociaal en onveilig op d

D

S Reageer! ()

Nieuw

Te hard rijden, snel optrekken, laat remmen, lukraak invoegen, bellen achter het stuur en onnodige vervuiling door uitlaatgassen komen veelvuldig voor. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van Fleetmatics en PanelWizard onder ruim vijfhonderd beroepschauffeurs. In totaal gaat het in Nederland om zo'n 800.000 voertuigen, waarvan 70 procent de bedrijfsnaam zichtbaar voert. Anonieme leaserijders zijn buiten beschouwing gelaten. "Gevaarlijk rijgedrag in herkenbare auto's zorgt voor een hoop reputatieschade, omdat andere weggebruikers zich eraan storen. Toch grijpen werkgevers volgens de steekproef bijna nooit in. Een groene rijstijl levert ook besparing van brandstofkosten op", vindt expert Jan Willem Doornbos van dataleverancier Fleetmatics. Geen zin Twee derde van de bestuurders zet de motor niet uit als ze stilstaan. Airco, verwarming, muziek en navigatie zijn de redenen om stationair te draaien, maar ook 'geen zin' of 'niet over nagedacht'. Ze zijn totaal niet bezig met CO2-uitstoot. De helft van de ondervraagde chauffeurs geeft toe regelmatig te hard te rijden in de bedrijfsauto, een derde doet dat zelfs binnen de bebouwde kom. Een kwart zegt niet handsfree te bellen - de rest doet dat dus wel. Het regent dan ook bekeuringen.

Laat een reactie achter