Bus vijftien keer veiliger dan auto

D

S Reageer! (0)

Nieuw

Het risico om in een bus te sterven is vijftien keer zo klein als in een auto. Dat zegt brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV Bus) in reactie op de kop-staartbotsing in Frankrijk met een bus vol Nederlandse scholieren, waarbij gisteren tientallen gewonden vielen.

KNV baseert zich op een Europese studie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Alleen vliegtuig en trein zijn veiliger, als je kijkt naar de vergelijkbare cijfers van aantal doden. De touringcar is vaak goedkoper voor groepen, zoals schoolreisjes.

“Wij zetten ons met klem af tegen de kritiek dat de toerbus onveilig veevervoer in de nachtelijke uren zou zijn met ondeugdelijke bussen en slaperige chauffeurs. De Europese eisen voor dit passagiersvervoer zijn zeer streng en de controles talrijk”, aldus woordvoerder Hilbert Michel van KNV Bus.

SWOV concludeert dat per miljard afgelegde kilometer op de wegen er 0,15 dode valt in de bus en 2,3 in de auto. In heel Europa gaat het om meer dan duizend busdoden per jaar.
Het bij het ongeluk betrokken touringcarbedrijf BBA Tours/De Mol-Pelikaan uit Tilburg staat goed bekend en heeft ook een erkend keurmerk. “De exacte oorzaak van de botsing wordt onderzocht. Met grote verslagenheid verzamelen we informatie en bekommeren we ons om de slachtoffers.”

Volgens KNV-zegsman Hilbert Michel is het vrijwel uitgesloten dat de bus technische mankementen had. “Ook de chauffeurs zijn goed opgeleid, medisch gekeurd en volop getraind. De rij- en rusttijden zijn voorgeschreven. Een overtreding van een paar minuten leidt al tot duizenden euro’s boete, dat riskeert niemand.”

Mensenwerk
Gordels in toerbussen zijn volgens hem wettelijk verplicht. “Er zijn voor en tijdens de rit genoeg instructies en waarschuwingen, maar uiteindelijk blijft het de eigen verantwoordelijkheid van de reizigers om ze om te doen, als ze ouder dan 12 jaar zijn.”
Een ongeluk is volgens Michel nooit uit te sluiten. “Rijden blijft mensenwerk. Afstand houden, snelheid beperken, niet laten afleiden en altijd op het verkeer letten zijn voor chauffeurs dogma’s, maar in de praktijk kan het helaas wel eens fout gaan.”




Laat een reactie achter