Boete: dokken of gokken?

D

S Reageer! ()

Nieuw

Er is de afgelopen veel te doen rond vakantieboetes in het buitenland. Volgens de één hoor je er nooit meer wat van, maar in feite werken de Europese landen op dat gebied juist steeds meer samen. Het verkeersbord van een milieuzone negeren. Bumperkleven. Te snel rijden. Recht van het terras na een paar verkoelende biertjes in de auto stappen. Dat is nooit een slim idee, maar menigeen heeft de afgelopen weken gemerkt dat in sommige vakantielanden meteen de man met de spreekwoordelijke hamer komt. Er wordt in het verkeer soms stevig gestraft en om het zo maar eens te zeggen: vluchten kan niet meer. Door een Europese wet is het voor een toenemend aantal buitenlanden mogelijk om aan een Nederlands autokenteken een naam en adres te verbinden. Maar gebeurt dat ook? Dat moet merkbaar zijn op een adres met duizenden auto's op de weg. Zoals ING Car Lease.

Hun specialist: ,,Een paar landen hebben het strak geregeld, maar verder komt de internationale samenwerking in de praktijk maar langzaam op gang. Toch is het altijd een aanrader om gewoon te betalen. De laatste tijd komen er bijvoorbeeld steeds meer boetes uit Italië binnen, ook oude.''Milieuzone

Op de internetsite van de ANWB staat één overtreding met stip genoteerd: de milieuzone. In veel Italiaanse steden staan namelijk uiterst verwarrende verkeersborden voor de zogenaamde 'zona traffico limitato'. Het stadscentrum is daar afgesloten. De combinatie van een gebrekkig Italiaans sprekende toerist en een zeer effectieve flitspaal garanderen dat het subiet 'kassa' is. Daarvoor tik je dan rond de 100 euro af. Extra pijnlijk wordt het wanneer de toerist op zoek naar een parkeerplek meerdere keren langs de flitspaal rijdt.

Geflitst? Bekeuring onder de ruitenwisser? Vroeger kon je daar de schouders over ophalen, maar tegenwoordig is het zaak om rap te betalen of bezwaar aan te tekenen. Wie nergens op reageert, loopt bij bedragen boven de 70 euro het risico dat ons eigen CJIB zich meldt. In bijzondere gevallen neemt het Centraal Justitieel Incassobureau het stokje over van hun buitenlandse collega's.

Veelal houden de buitenlanden zelf het heft in handen. Bij de leasemaatschappij kent men daarvan treffende voorbeelden: ,,In Zwitserland pakt men zeker ernstige verkeersovertredingen stevig aan. Datzelfde geldt voor de meeste Scandinavische landen. Dan zien we voor een leaserijder een héle stevige boete binnenkomen, soms uitgebreid met hoge procedurekosten. Reageert de autorijder niet snel genoeg, dan wordt het bedrag nog eens flink verhoogd."

Naar verluidt staat het record op 720.000 euro. Een zeer rijke automobilist werd in Zwitserland -zo wil het verhaal- met hoge snelheid gesnapt in zijn AMG Mercedes sportwagen. De toch al gespierde rekening werd nog eens vele malen vermenigvuldigd om te zorgen dat het de vermogende geverbaliseerde evenveel pijn deed als een modale rijder. Het klinkt raar, maar inderdaad kijken landen als Zwitserland, maar ook Denemarken en Zweden bij zware overtredingen naar het inkomen van de gestrafte. De boete is dan inkomensafhankelijk. Ook in Duitsland gebeurt dat in bijzondere gevallen. Alcohol Met alcohol in het verkeer is het -in meerdere opzichten- dubbel oppassen. Zelfs één biertje wordt in landen als Tsjechië, Hongarije en Slowakije niet toegestaan. De grens ligt daar op nul. Noorwegen, Zweden en Polen geven nauwelijks meer speelruimte met hun grenswaarde van 0,2 promille. Daarbij worden boetes genoteerd vanaf 770 euro tot een netto maandloon. En meer.

Kortom: hou in de vakantie in het buitenland rekening met plaatselijke verkeersmores. Kijk voor vertrek of er in de landen die u bezoekt bijzondere regels gelden. Voorkomen is beter dan genezen. Mocht er toch een boete bij u thuis op de mat landen, betaal die dan gewoon. Of maak volgens de regels bezwaar. Tot slot een tip van de ANWB: Duitsland gebruikt een nieuwe controletechniek. Snelheidscamera's boven de weg zijn uitgebreid met een systeem dat de afstand tot uw voorganger registreert. Uit de combinatie van snelheid en afstand wordt automatisch berekend of u 'bumperkleeft'. In de praktijk tolereert het systeem heel weinig en ervaringsdeskundigen melden dat de boete al gauw 400 euro beloopt.

Laat een reactie achter