Mobiliteit gaat de komende jaren razendsnel veranderen

D

S Reageer! ()

Nieuw

Drones en zelfrijdende voertuigen komen eraan, vooral in de grote steden. Met meer Uber-taxi's, deelauto's, zelfrijdende bussen en treinen, leenfietsen en zelfs drones voor passagiers.

"De grote uitdaging wordt om iedereen mee te krijgen. Niet alleen gebruikers, maar vooral ook leidinggevenden bij bedrijven en politici. Veel van hen snappen niets van deze ontwikkelingen en zien het dan als een bedreiging. Daarmee houden ze ontwikkelingen tegen. De jonge werknemers, studenten en start-ups moeten veel meer bij dergelijke projecten worden betrokken", riep futuroloog Richard van Hooijdonk de ambtenaren en bestuurders uit de Metropoolregio Amsterdam op tijdens een congres donderdagmiddag in Zaandam.
Gemeenten, provincies en bedrijven zijn allemaal druk doende om een antwoord te vinden op de toenemende files, de drukte in de trein en bus, de milieudruk en de technologische mogelijkheden. "Daarnaast wonen er in de Randstad steeds meer mensen en bouwen we binnen de steden veel woningen", schetste de Zaanse wethouder Gerard Slegers de uitdaging.

Leenfietsen
Het is dus zoeken naar slimmere en betere oplossingen. Die dienen zich razendsnel aan. Steeds meer auto's hebben navigatie. Bij de bushalte staat over hoeveel minuten de bus komt en bij treinstations kan met de ov-kaart simpelweg een fiets worden gehuurd. Als aanvulling daarop is het bedrijf FlickBike actief in Amstelveen, Aalsmeer, Almere en sinds gisteren in Zaanstad met R-net leenfietsen. Via een app gaat het slot van de fiets open en wordt per half uur één euro afgeschreven. Om te voorkomen dat ze overal in de stad worden achtergelaten, moeten ze op vaste plekken worden teruggezet.
De volgende stap worden de zelfrijdende auto's, -vrachtwagens, -bussen en -treinen. "Dat betekent dat computers en algoritmes steeds meer beslissingen van mensen overnemen. Dat maakt mensen angstig. Dat zie ik ook bij politici. Zij moeten durven te experimenteren", benadrukte de trendwatcher en futuroloog Van Hooijdonk.
Bedrijven zitten overigens niet stil. Neem Uber. Die taxidienst werd eerst gezien als een grote concurrent, maar is inmiddels een begrip. Grote bedrijven als KLM en de NS werken met ze samen. "We bereiken het grootste deel van de Randstad en we bieden nu ook gezamenlijke ritten aan. Dat is uiteraard goedkoper. Via onze app willen we alle vervoersmogelijkheden combineren, dus met openbaar vervoer, deelauto's en leenfietsen. Als dat goed werkt, kunnen mensen zonder eigen auto. En in Amerika beginnen we in 2020 met de eerste drones die passagiers vervoeren", gaf Thijs Emondts, directeur Benelux bij Uber, een doorkijkje naar de toekomst.

Laat een reactie achter