In koude weersomstandigheden ondervinden zowel elektrische auto's als e-bikes hinder van verminderde batterijprestaties. Met ongeveer 400.000 elektrische auto's en 3,4 miljoen e-bikes in Nederland, vormt de kou een uitdaging voor de veelgebruikte lithium-ion-batterijen. Deze batterijen, in 2019 bekroond met de Nobelprijs voor de chemie, bevatten ionen en elektronen. Bij kou wordt de geleidende vloeistof die nodig is voor de stroom minder vloeibaar, wat resulteert in verminderde batterijcapaciteit.
Deskundigen, zoals hoogleraar materiaalchemie Moniek Tromp en Ruben Nienhuis van Autogroep Century, benadrukken dat het effect van de kou op batterijen in Nederland beperkt is, met slechts een klein verlies aan vermogen. Hoewel het gebruik van verwarming extra energie kan kosten, wordt geschat dat het vermogenverlies rond het vriespunt ongeveer 10 procent bedraagt. Langdurige schade aan de batterij wordt verwacht bij extreme temperaturen zoals -20 graden Celsius.
Om batterijverlies te minimaliseren, adviseren experts om de auto te verwarmen terwijl deze is aangesloten op het laadstation. Daarnaast kan het gebruik van stoelverwarming in plaats van volledige interieurverwarming energie besparen. Hybride voertuigen ervaren ook verminderde efficiëntie bij koud weer, maar in mindere mate dan volledig elektrische auto's, vanwege hun conventionele verbrandingsmotor die warmte genereert.