20 procent van verkeersdoden fietser zijn ouder dan 60 jaar
D
Veilig Verkeer Nederland (VVN) start een bijspijkercursus voor oudere fietsers. De veiligheidsclub ziet zich hiertoe genoodzaakt nu het aantal dodelijke slachtoffers onder senioren het afgelopen jaar dramatisch is gestegen tot 135. “Dat was een toename van ruim tien procent en voor ons tegelijk het sein iets te ondernemen tegen deze trend”, zegt Cindy Esseling van VVN. “Want van de 621 verkeersdoden vorig jaar was ruim twintig procent een fietser van zestig jaar of ouder.” “Vorig jaar introduceerden wij al een algemene opfriscursus voor verkeersdeelnemers. Dat was succesvol met 310.000 mensen die online de gratis training volgden. Maar we zijn vorige week zo geschrokken van de nieuwste ongevalcijfers, dat we onmiddellijk een uitbreiding voor oudere fietsers hebben toegevoegd”, aldus de woordvoerder. In de afgelopen vijftien jaar is volgens VVN veertig procent van de verkeersregels gewijzigd. “Veel weggebruikers hebben lang geleden het rijbewijs gehaald maar zich er daarna nooit meer in verdiept. Ga maar na: vijftien jaar geleden had nog bijna niemand gehoord van rode kruizen boven de snelweg, turborotondes of elektrische fietsen. In de cursus wordt daar aandacht aan besteed. Maar de opfriscursus bestaat naast de online test ook uit een theoriebijeenkomst die overal in het land worden georganiseerd, aangevuld met een praktijktraining”, weet Esseling. Een groot deel van de ongevallen onder senioren vindt plaats met een e-bike. Nieuwe bestuurders van elektrische fietsen worden vaak verrast door de snelheid die hiermee gehaald kan worden. Ook bij het op- en afstappen gebeuren veel ongevallen. Daarnaast is het voor andere weggebruikers moeilijk om de snelheid van e-bikes in te schatten als bijvoorbeeld hun wegen kruisen. De verkoop van fietsen met trapondersteuning blijft jaarlijks toenemen; in 2015 werden er 276.000 nieuwe verkocht. VVN-directeur Felix Cohen roept de fietsbranche op om samen met de veiligheidsorganisatie in actie te komen. “Het kan niet zo zijn dat nieuwe e-bikers zo maar de weg op worden gestuurd. Vanuit haar maatschappelijke verantwoordelijkheid zou de rijwielsector iedere koper van een elektrische fiets in de gelegenheid moeten stellen om een korte training te volgen.”